88% klanten alleen naar fysieke supermarkt
88 procent van de Nederlanders doet zijn boodschappen enkel in een fysieke supermarkt. 2 procent bestelt de boodschappen volledig online. Van de ‘traditionele’ respondenten is 17 procent nooit van plan boodschappen online te bestellen.
Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners onder 340 Nederlanders, waarover Consultancy.nl schrijft. 12 procent koopt wel eens online boodschappen, maar het overgrote deel van de Nederlandse consumenten gaat naar traditionele, fysieke supermarkten.
Meesten ‘regelmatig’ naar traditionele supermarkt
De consument zegt vooral naar traditionele supermarkten te gaan. 86 procent geeft aan hier regelmatig inkopen te doen. Op de tweede plaats staan discounters als Aldi en Lidl (54%). Andere verkooppunten scoren aanzienlijk slechter. Opkomende concepten hebben volgens dit onderzoek een aandeel van hooguit 5 procent (maaltijdbezorgers als HelloFresh) en 2 procent (online-only, zoals Picnic).
Naar fysieke supermarkt voor kwaliteitbewaking
De onderzoekers noemen meerdere redenen voor het hoge percentage traditionele supermarktgangers. Zo willen klanten producten controleren op kwaliteit en versheid. Dat zegt Jos Eeland, senior director bij Simon-Kucher & Partners. ‘Daarnaast weerhouden relatief lange levertijden en het hoge minimum bestelbedrag veel mensen van online boodschappen doen.’ Dit past bij het feit dat vooral niet-bederfelijke producten online worden besteld. 60 procent van de online kopers zegt dit soort producten te bestellen, samen met andere houdbare producten als (alcoholische) dranken en diepvriesproducten. Brood is met 25 procent de minst populaire productgroep om online aan te schaffen.
De traditionele consument gaat vooral naar de supermarkt om de productkwaliteit te kunnen beoordelen (circa 60%). De Nederlander die deels online en deels fysiek boodschappen doet, zegt naar de winkel te gaan ‘als uitstapje’ (40%). ‘De rol van de fysieke supermarkt verandert’, aldus Eeland. ‘Om hier effectief op in te spelen en klanten te behouden die online boodschappen doen, moeten fysieke winkels zich focussen op prijs, convenience en beleving.’
Bron: Distrifood