• Bel ons op 088 – 133 5555 of wij bellen u terug.

  • Vraag of opmerking?
    Stuur ons een mail en we reageren binnen een werkdag.

07.06.17

Outdoor adverteren stijgt enorm in 2016

Goed nieuws voor ondernemers die actief zijn met buitenreclame. Zo mag outdoor adverteren zich wederom de grootste stijger noemen onder de offline media. Het vertrouwen in deze vorm van adverteren groeit namelijk gestaag en dat geldt dus ook voor lichtmastreclame van NPB Media.

Groei
In 2016 stegen de netto mediabestedingen in Nederland met 1,4 procent tot 4,7 miljard euro. Een stijging die vooral veroorzaakt werd door de sterk groeiende dominantie van adverteren op internet. Outdoor adverteren deed het zoals gezegd weer goed en televisie groeide minimaal. Andere mediumtypen zagen hun inkomsten dalen. Ondanks de krimpende advertentiemarkt bij printmedia, zien we dus groei bij de categorie out of home. Na de laatste crisis investeert het bedrijfsleven weer volop in adverteren, vooral ten faveure van online en outdoor.

Best presterend
Ondanks de trend van dalende bestedingen aan offline mediumtypen, zien we positieve cijfers bij outdoor. 2016 kan gerust een uitstekend jaar worden genoemd. De advertentie-inkomsten uit abri’s, billboards, lichtmastreclame en digitale media, stegen met 5 procent. Daarmee is buitenreclame het best presterende traditionele mediumtype. Een bijkomende ontwikkeling hierbij is de groeiende populariteit van digitale lichtmastreclame die nieuwe kansen biedt voor lokale ondernemers.

Rake klappen
Bij radio zien we een minimale daling van inkomsten terwijl bioscopen flink inleveren. Rake klappen vielen wederom bij print. Er werd een forse daling van de advertentie-komsten geregistreerd. Zowel dagbladen als huis-aan-huisbladen noteren aanmerkelijke verliezen. Ook tijdschriften laten verlies zien, hoewel iets minder dan het jaar ervoor. Een minder groot verlies zien we bij folders en ander reclamemateriaal.

Eindverslag
Het onderzoek werd verricht door Nielsen, het internationale bedrijf dat inzicht biedt in het kijk- en koopgedrag van consumenten. Twee keer per jaar wordt onderzoek verricht onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Die doen opgave van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven verwerkt Nielsen in haar eindverslag per mediumtype.

bron: Nederlands Media Nieuws