Uitgaven aan buitenreclame met 6,4% gestegen in 2018
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2 procent toegenomen tot 4,53 miljard euro. Het was de grootste stijging in de laatste vijf jaar. Online advertising was net als in andere jaren verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei. Dat blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat Nielsen binnenkort publiceert.
De bestedingsontwikkelingen in de media spelen zich in een florerende economie die ook in 2018 positieve cijfers liet zien. Die economische groei was in 2018 iets minder uitbundig dan in 2017, maar de 2,6 procent ligt nog altijd flink boven het EU-gemiddelde van 1,9 procent.
Out of home
In 2018 was het niet alleen internet dat zwarte cijfers schreef. Op enige afstand zagen ook televisie, radio, out of home en sponsoring de advertentie-inkomsten toenemen. De bestedingen aan televisie stegen met € 24 miljoen (3 procent), maar daarmee bleef het op een na grootste mediumtype wel iets achter bij het marktgemiddelde. Ook radio en sponsoring boekten positieve resultaten. Radio pluste licht met bijna 1 procent en aan sponsoring werd na jaren van daling in 2018 voor het eerst weer meer besteed (+2,7 procent). Beide bleven net als televisie achter bij de marktgroei. Dat gold niet voor out of home. Met 6,4 procent was de groei voor buitenreclame veruit de grootste na online.
Bron: Fonk